Vävda rum, AR-utställning

Under sommaren arrangerar Mölndals stads Konstförening utställningen Vävda rum - Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst. Den pågår hela sommaren och du upplever den när du själv vill.

Mölndals stads konstförening är medarrangörer i Sveriges hittills största utställning av denna konstvandring i Mölndals stad. Den finns att beskåda i de centrala delarna av staden.

Så tar du del av konstverken:

Den 20 maj kan ni ladda ner appen Vävda rum från din telefons tjänst för appnedladdning.

I appen finns instruktioner att följa, dvs en digital karta över Mölndal, lista med konstverken och koordinater för att hitta dem.

Platserna är utvalda utifrån konstnärernas önskemål och vi har försökt välja med tanke på att de ska vara tillgängliga för så många som möjligt.

Ett konstverk på varje plats, du ser dem på din mobil och hur de möter sin bakgrund. Du får också instruktioner om, att genom att agera, händer det saker med konstverket.

Du kan även använda appen i de drygt 125 andra orter i Sverige, samma konstverk men andra platser, som kan ge dig en helt annan upplevelse.

Tekniken konstnärerna använt sig är AR Augmented Reality, förstärker och interagerar med verkligheten. Verkligen vävs ihop med den virtuella världen.

Vi önskar alla välkomna att utforska denna konstutställning, medlem eller inte i konstföreningen spelar ingen roll. Syftet är att gå tillsammans med andra, prata om verken, se konsten utomhus, ta med sig fikakorgen och njuta.

Du är välkommen på Vernissage på Mölnddals torg den 20 maj klockan 11-14 där representanter från styrelsen kan berätta mer.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum ärSpace Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James, SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Rosalie Yu).

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen. Vävda rum är en del av Riksförbundet Sveriges Konstföreningars 50-årsjubileum (1973–2023).