Resa till Derome 14 oktober

Lördag 14 oktober gjorde vi en resa söderut till ett delvis annorlunda konstbesök.

15 personer hängde med på föreningens höstresa. Den gick till Derome Trä- och Nostalgimuseum samt Tofta Konstgalleri utanför Varberg.

En blåsig lördag var ändå en bra dag för en utflykt.

Första stoppet på Derome trä- och nostalgimuseum var mycket intressant och annorlunda. Vi började med en fika för att sedan få en guidning av industrimuseet med gamla maskiner och information om trä. Efter guidningen såg vi även utställningen av träkonst och vi konstaterade att det var mycket fantastiska kreationer. En del av utställningen var av Gunnar Bissefällar’n Svensson.

Efter en god lunch på Kullagårdens glutenfria stenugnsbageri fortsatte vi till Tofta konstgalleri där vi fick lyssna kort på flera av konstnärerna som säljer och ställer ut där. Kort kan man säga att det var mycket varierad konst där så något för alla.

För den som inte följde med på resan kan vi rekommendera ett besök på dessa platser.

Kommande aktiviteter

Under november planerar vi ett guidat besök på Göteborgs konstmuseum och deras aktuella utställning. Årets utlottning är planerad till slutet av november. Inbjudning och information om dessa båda aktiviteter kommer.